Logo Green Frog

 

Skuteczna

Forma Reklamy

Kompleksowe doradztwo marketingowe

Google Plus
Twitter
Instagram
Facebook

Przeczytaj więcej

Jak napisać artykuł sponsorowany

Szukasz informacji na temat pisania dobrych artykułów sponsorowanych i chcesz się dowiedzieć jakich błędów nie popełniać

Poligrafia
05 marca 2017

Jak napisać artykuł sponsorowany?


 

 

 

 

Jak napisać artykuł sponsorowany, aby zainteresował czytelnika i nie został odebrany jako typowa reklama? Przeczytaj poniższy artykuł do końca, ta wiedza na pewno Ci się przyda!

 

Efekt pierwszego wrażenia.

 

Na każdym kroku jesteśmy zasypywani reklamami pod wszelką możliwą postacią. Wszechobecność materiałów promocyjnych sprawia, iż jako odbiorca stajemy się ostrożni i bardzo selektywni w zapoznawaniu się z nimi, a widząc podpis "artykuł sponsorowany" reagujemy niemalże alergicznie, niesprawiedliwie utożsamiając go z usilnym wmawianiem nam niezbędności, wręcz potrzeby obowiązkowego posiadania opłaconego, opisywanego produktu.
 
Czy tak jest w istocie? Czy artykuł sponsorowany i płatna reklama są sobie równorzędne? Jakie są między nimi różnice i co autor tekstu powinien wiedzieć zanim zasiądzie do klawiatury, aby już od pierwszych słów zainteresował potencjalnego odbiorcę? Oto cała tajemnica sztuki, którą wyjaśniamy poniżej.
 
Czas to pieniądz, nie ulega wątpliwości. Nikt nie lubi trwonić go na nieciekawe treści, dlatego na treść pierwszego kontaktu z czytelnikiem powinniśmy stworzyć krótki tekst wprowadzający, który wzbudzi jego zainteresowanie i sprawi, iż ten z ciekawością kliknie magiczną ikonę "Czytaj więcej". Jakie wymagania powinny zostać spełnione, aby zajawka spełniła swoje przeznaczenie?
 
Przede wszystkim:
 

  • musi być interesująca - zgodnie ze współczesnymi trendami, chcąc zwrócić uwagę czytelnika należy go zaintrygować, rozbawić, zszokować, wzbudzić kontrowersje lub emocje, które sprawią, iż będzie chciał dowiedzieć się więcej na dany temat.

 

  • musi być zwięzła - treść o objętości nie większej niż dwie linijki tekstu jest optymalny, aby wstępnie  zaciekawić czytelnika, a jednocześnie...

 

  • musi stanowić istotę artykułu - stanowić jednocześnie idealne wyważenie pomiędzy zwięzłym zarysowaniem tematu oraz nie zdradzać wszystkich informacji, jakie poruszymy w artykule.

 

  • możemy uciec się do zabiegu postawienia pytania lub tezy, na które w artykule odpowiadamy.

 
Pamiętajmy jednak, że jedna bitwa nie czyni jeszcze naszej wojny (o klienta) wygranej.

 

 

Zdobyliśmy pierwsze zaciekawienie, świetnie! I co dalej?

 

 

Czytelnik otwiera stronę z naszym artykułem. Teraz może rozwinąć się jeden z dwóch scenariuszy: albo z ciekawością dotrze do końca tekstu, postąpi zgodnie z jego przekazem i osiągniemy zamierzony cel, albo z jakiegoś powodu zrezygnuje w trakcie czytania. Zatem co zrobić, aby ten drugi przypadek się nie zdarzył? Stańmy na wysokości zadania! Jeśli już zainteresowaliśmy do dalszej lektury, zadajmy sobie trud, by tematyka była merytoryczna, odnosiła się do aktualnych spraw i pisana była w interesujący dla czytelnika - naszego potencjalnego klienta - sposób.

 

Tak, przyznajemy, jest to nie lada wyzwanie, w końcu nie o wszystkim można pisać w porywający i łatwy do zrozumienia sposób - w tym właśnie momencie powinniśmy zabłysnąć nie tylko wiedzą ekspercką lecz także zdolnością prowadzenia "lekkiego pióra". Piszmy z nastawieniem, aby tekst był łatwy do zrozumienia nie tylko przez zakładanego przez nas odbiorcę (którym może być przecież grupa specjalistów danej branży) lecz także każdego "Kowalskiego", który również do niego może zajrzeć.

 

Suche dane nie muszą być zwycięską kartą przetargową, a gdy mamy do czynienia z produktem konsumenckim, wzbogacenie treści o przypadki z życia wzięte i umiejętność przedstawienia korzyści, które nabywca odniesie z zakupu, znacząco podniosą prawdopodobieńswo osiągnięcia zamierzonego celu.
 

 

Artykuł Sponsorowany

 

 

 

Wiemy już co napisać, czas na pytanie: jak?

 

Częściowo odpowiedzieliśmy już i na to pytanie w poprzednim akapicie. Tutaj podkreślimy tylko: poprawnie stylistycznie oraz gramatycznie. Pokażmy swój profesjonalizm, okażmy szacunek nie tylko dla ojczystego języka, lecz także wobec naszego czytelnika.

 

Warto pamiętać i przestrzegać poniższych zasad:

 

  • piszmy językiem łatwym do zrozumienia;
  • piszmy poprawnie składniowo, stylistycznie i ortograficznie;
  • unikajmy nadmiernie rozbudowanych i wielokrotnie złożonych zdań;
  • starajmy się nie wplatać, a przynajmniej minimalizować ilość makaronizmów i patetycznie brzmiących sformułowań;
  • dobrze jest stosować czas teraźniejszy;
  • piszmy w stronie czynnej;
  • stosując twierdzenia pozytywne, budujemy pozytywny wizerunek przedmiotu lub usługi i rozwijamy podświadomą skłonność czytelnika  do zakupu;
  • nie nadużywajmy form potocznych ani przyjacielskich zwrotów w stronę czytelnika - wiadomo, czym może grozić próba usilnego przypodobania się.

 

 

Nie szata zdobi (człowieka), ale...

 

Jesteśmy wzrokowcami. Nawet najciekawsza treść przedstawiona w sposób nieestetyczny, będzie traciła na sile oddziaływania i utrudniała przyswojenie informacji. Dlatego przedstawiajmy nasze treści w czytelny i przejrzysty sposób. Stosujmy akapity, dzielmy artykuł na bloki tematyczne jeśli występują w nim oddzielne logicznie treści i poprzedzajmy je śródtytułami.

 

Dane liczbowe warto prezentować w postaci graficznej np. tabel lub wykresów. Artykuł dobrze jest także wesprzeć zdjęciami, a zawiłe informacje przedstawić w postaci infografiki, schematów bądź diagramów. Jakkolwiek graficznie postanowimy wzbogacić nasz artykuł, pamiętajmy o umiarze - takie zabiegi mają jedynie komplementować treść i pomóc w jej odbiorze, a nie przyćmić ją.


Warto zapamiętać jeszcze jedną pomocną zasadę, która sprawdza się w każdym przypadku i ułatwia późniejsze modyfikacje: zasadę odwróconej piramidy. Analogicznie do wpajanej w latach szkolnej edukacji zasady, że każde wypracowanie powinno posiadać  wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

 

 

Dobry artykuł sponsorowany - INFORAFIKA

 

 

Gdy się człowiek śpieszy...

 

Mając w pełni przygotowany artykuł, warto dać sobie jeszcze jedną szansę na ustrzeżenie się przed wpadką. Sprawdźmy go jeszcze raz, dajmy do przeczytania współpracownikowi lub korektorowi. Jeśli czas pozwala, odłóżmy i wróćmy do niego po chwili ze świeższym umysłem - zanim zapiszemy ostatnią wersję i opublikujemy ją, możemy być już na tyle zmęczeni lub nakierowani na z góry upatrzoną myśl, że zdarzy nam się przeoczyć błahy szczegół, który zrazi czytelnika i odwiedzie go od zamiaru zakupu.

 

Artykuł sponsorowany, czy płatna reklama?

 

Nie dla każdego czytelnika różnica będzie oczywista. Tak, jak reklama z założenia ma nakłonić odbiorcę do zakupu i od pierwszego momentu wpaja odbiorcy niezbędność przedstawianej oferty, tak autor artykułu sponsorowanego powinien przede wszystkim zachować obiektywizm i bezstronność. Jak najbardziej powinien koncentrować się na przedstawieniu pozytywnych cech opisywanego produktu i korzyści płynących z jego posiadania, jednak powinien to czynić umiejętnie i w wyważony sposób, a podjęcie ostatecznej decyzji pozostawić czytelnikowi.


Niechlubną sławę artykuły sponsorowane zawdzięczają prawdopodobnie przez  sformułowanie "sponsorowany", które poprzez wieloletnie, coraz bardziej agresywne praktyki reklamowe, kojarzy się głównie z ukierunkowanym, niechcianym przekazem. Podobnie, nie pomaga tu fakt, iż zgodnie z Prawem Prasowym artykuł sponsorowany powinien być odpowiednio opisany i wyodrębniony spośród innych tekstów, co w oczach czytelnika może jednoznacznie kojarzyć się z "blokiem reklamowym" pośród faktycznych obiektywnych treści.
 

Ostatecznie, to od zdolności autora zależy, jaki sukces odniesie jego artykuł i czy warto, aby posiłkował się dodatkowymi zasadami pisania tekstów promocyjnych (jakimi niewątpliwie są, choć czynione w sposób umiejętny i wyważony, artykuły sponsorowane).
Jedną z takich zasad jest tzw. model AIDA, którego nazwa pochodzi od angielskich słów: Attention, Interest, Desire, Action. Ale o tym już innym razem...

 

 

 

  

Copyright ©2017  Wszelkie Prawa Zastrzeżone

Oddział w Krakowie:

 

ul. Grodzka 42A

33-332

Kraków

 

Telefon: 12 881 14 51

 

info@greenfrog.pl

Oddział w Warszawie:

 

ul. Świeradowska 47A

02-662

Warszawa

 

Telefon: 22 390 64 40


info@greenfrog.pl

Główna siedziba firmy:

 

ul. Kolejowa 57

40-028

Katowice

 

Telefon: 32 630 48 49

 

info@greenfrog.pl

Agencja Interaktywna GREEN FROG

Twój e-mail:
Treść wiadomości:
Wyślij
Wyślij
Formularz został wysłany
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!
Google Plus
Twitter
Instagram
Facebook